Adaugă comentariu nou

Ghid practic – legatura minte – emotii (2)

[[{"type":"media", "view_mode":"media_large", "fid":"277", "attributes":{"class":"media-image size-medium wp-image-643 alignleft", "typeof":"foaf:Image", "style":"float: left; margin-right: 10px;", "width":"241", "height":"300", "alt":"4742154772_75eaa3ddf0"}}]]Recunoasterea emotiilor celorlalti este abilitatea de a citi si intelege emotiile si intentiile altora. In cartea Cele sapte obiceiuri ale oamenilor foarte eficienti, Stephen Covey ne sfatuieste: “In primul rand incercati sa intelegeti si abia apoi, sa fiti intelesi.” In Cum sa-ti faci prieteni si sa influentezi oameni, Dale Carnegie recomanda: “ Fii un bun ascultator; incurajeaza-i pe ceilalti sa vorbeasca despre ei insisi!”. Recunoasterea emotiilor in ceilalti depinde de ascultarea activa si de incurajarea celorlalti spre a-si exprima gandurile si emotiile. Empatia si compasiunea sunt extensii  ale abilitatii de a recunoaste emotiile celorlalti.

Gestionarea relatiilor cu ceilalti este cea de-a patra componenta a inteligentei emotionale. Oamenii care exceleaza in aceasta abilitate gestioneaza calm relatiile, relationeaza cu ceilalti, sunt asertivi in mod adecvat, pot negocia solutii la probleme conflicutale si mutuale si pot face fata oamenilor dificili. Gestionarea relatiilor este dependenta intr-un grad ridicat de cunoasterea propriilor emotii, de managementul propriilor emotii si de recunoasterea emotiilor celorlalti.

Auto-motivarea penru obtinerea scopurilor realizabile este ultima componenta a inteligentei noastre emotionale. Aceasta abilitate implica planificare, rezistenta, amanarea gratificarii, tolerarea frustrarii, abtinerea de la comportamentul impulsiv, recuperarea dupa infrangerile vietii si gasirea satisfactiei in activitatile curente. Motivarea pentru atingerea propriilor scopuri este, desigur, dependenta de cunoasterea si gestionarea propriilor emotii.

Cinci abilitati ale inteligentei emotionale

  • Cunoasterea emotiilor
  • Gestionarea emotiilor
  • Recunoasterea emotiilor celorlalti
  • Gestionarea relatiilor cu ceilalti
  • Auto-motivarea pentru atingerea propriilor scopuri

In contextul economiei noastre cu un nivel crescut al competitivitatii si cerintelor, succesul in munca este din ce in ce mai mult legat de cele cinci abilitati care compun inteligenta noastra emotionala. Initierea si mentinerea cu succes a relatiilor noastre intime sunt dependente intr-un grad ridicat de inteligenta noastra emotionala, la fel cum este si evitarea relatiilor care ne fac rau.

SOS Ajutor pentru emotii - Managementul anxietatii, furiei si depresiei, Lynn Clark

De la Diana Ciubotaru, psihologul din Iasi

Tags

abilitate
amanarea-gratificarii
asertivi
auto-motivarea
compasiunea
competitivitate
comportament-impulsiv
diana-ciubotaru
economie
empatia
evitarea-relatiilor
exprima-gandurile
extensii
fii-un-bun-ascultator
gestionarea-relatiilor
incercati-sa-intelegeti
incurajarea-celorlalti
initierea
inteligenta-emotionala
intentii
managementul-propriilor-emotii
mutuale
negociator
oameni-dificili
planificarem-rezistenta
probleme-conflicutale
psiholog-iasi
recuoasterea-emotiilor
recuperare-dupa-infrangerile-vietii
satisfactie-in-activitati-curente
scopuri-realizabile
succesul-in-munca
tolerarea-frustrarii