Noiembrie 2016

To do list 2017… pentru copilul meu

poster_to_do_list_3.jpgTo do list 2017… pentru copilul meu
by Lavinia Gîtlan

A devenit ceva obişnuit să faci liste cu lucrurile care trebuie să le aduci la bun sfârşit. Ai un scop bine definit în minte referitor la îndatoririle sociale şi cum anume să le îndeplineşti. Te-ai gândit vreodată să îţi faci un plan despre cum să îţi creezi, cum să îţi reinventezi sau cum să îţi îmbunătăţeşti relaţia cu copilul tău? Înscrie-te!

Ne pregatim de colindat? Atelier de cantat si de dansat

poster_atelier_cantat_2.jpgNe pregatim de colindat? Atelier de cantat si de dansat
by psih. Florina Pascariu

Workshop-ul pentru copii – Ne pregătim de colindat? Atelier de cântat și de dansat se adresează copiilor cu vârsta între 4 și 7 ani și vizează dezvoltarea valențelor emoțional-artistice (care pot fi potențate de activități specifice) prin dezvoltarea auzului muzical și a sensibilității, dar și a simțului ritmic. Înscrie-te!

Implicatiile psihologice ale accidentelor rutiere (II)

accident.jpgImplicațiile psihologice ale accidentelor rutiere (II)
by psiholog clinician Luiza Brînză

Într-un articol anterior am subliniat ce este și cum apare trauma psihică în evenimentele de coliziune rutieră. Astăzi vă invit să dați curs unui scurt ghid de autoevaluare a stărilor emoționale ce pot surveni în urma unui accident. Orice dezechilibru emoțional îndelungat facilitează apariția unor boli. Apelați la sprijin de specialitate!

Oamenii reacționează diferit la un eveniment tip șoc, așa cum sunt accidentele rutiere.  Orice experimentează organismul este doar un răspuns normal la o situație complet anormală.

Cele mai frecvente simptome traumatice

  • De tip psihologic și emoțional: furie, iritabilitate crescută, stare de șoc, negare, neacceptarea faptului deja petrecut, confuzie, dificultăți de concentrare, anxietate și frică, autoblamare, rușine, izolare socială, nevoia de a fi singur, amorțire emoțională sau sentimentul de deconectare de la realitate, deznădejde și tristețe.
  • De tip fizic: insomnie și coșmaruri, fatigabilitate, lipsă de energie, agitație, tresărire foarte ușoară, dificultăți de concentrare, ritm cardiac crescut, tensiune musculară, dureri.

Implicatiile psihologice ale accidentelor rutiere

poza.jpgImplicațiile psihologice ale accidentelor rutiere
by psiholog clinician Luiza Brînză

Oricine a trecut prin experiența unui accident rutier cunoaște cât de copleșitor se manifestă, de la traumele fizice și cele psihice la demersurile legale. În foarte multe cazuri rareori este recunoscută paleta largă a efectelor dăunătoare stării de echilibru și de sănătate a părții vătămate. Victimelor și familiei ori persoanelor care au grijă de acestea le este recomandat să apeleze la sprijinul legal și la cel psihologic.

Atunci când victima este un copil lucrurile devin mult mai complexe prin prisma procedurilor de sprijin din punct de vedere medical, psihologic și legal, fiind implicată în demersuri întreaga familie.

De ce nu vor copiii sa mearga la gradinita?

gradinita.jpgDe ce nu vor copiii să meargă la grădiniţă?
by psiholog clinician Anda Murariu

Zi de zi, mă întâlnesc cu o problemă des întâlnită la copiii preşcolari: refuzul de a merge la grădiniţă. Acest refuz se manifestă prin crize de plâns şi ţipat iar uneori este însoţit şi de manifestări psihosomatice cum ar fi: vărsături,  stare de rău,  dureri abdominale,  dureri de cap, transpiraţii etc. Durata de acomodare a copilului la grădiniţă poate dura de la câteva zile şi până la 1 lună.

Psihologul poate observa comportamentul copilului în raport cu refuzul lui de a veni la gradință şi poate identifica posibilele cauze: manipulare faţă de părinţi, anxietate, fobie sau pur şi simplu apar semnele unei boli, iar atunci copilul trebuie trimis la un medic pediatru. Motivele pentru care copii refuză grădiniţa sunt diferite de la caz la caz şi acestea pot fi : 

Comunicarea in relatia de cuplu

comunicarea_in_cuplu.jpgComunicarea în relația de cuplu
by psiholog clinician Anda Murariu

Ştim foarte bine că modul în care partenerii din cuplu comunică este esenţial pentru dezvoltarea unei relaţii armonioase şi de lungă durată. De câte ori nu auzim într-un cuplu care se ceartă expresii de genul : „Ţi-am spus că...”, „ Ba nu, ţi-am spus că...”?. Înţelegerea mesajelor transmise de către celălalt partener din diadă, este un proces dificil deoarece necesită ascultarea activă din partea receptorului. Cum învăţăm să comunicăm eficient şi să ne exprimăm gândurile, emoţiile, sentimentele faţă de partener?

Intimitatea în cuplu – partea a doua Dansul apropierii – Cum să mă apropii de tine?

intimitate.jpgIntimitatea în cuplu - partea a doua
Dansul apropierii – Cum să mă apropii de tine? 

Sunt pregătit pentru a intra în intimitate cu cineva? Dar unde te-ai ascuns ”cineva-ul meu?”

Cred că cea mai grea emoție de dus în Intimitate este absența celuilalt atunci când prezența lui este îndreptățită să fie.
E ca și cum, strigătul copilului interior – Unde ești mama?, se prelungește în strigătul interior al adultului – ”Unde ești tu, cel din inima mea?”

Realitatea este că, un procentaj covârșitor de oameni au momente de singurătate interioară, pe care o percep ca insuportabilă pentru că, e completată de tristețe, neputință, frică de viitor, nevoie de tandrețe și iubire. Adică, simt asta nu doar când sunt fizic singuri, ci, și când sunt într-o relație. Și asta accentuează și mai mult dramatismul situației.

Mindfulness - experimenteaza atentia constienta

wk_diana_muntean.jpgMindfulness - experimentează atenția conștientă

”Viața ni se întâmplă tuturora", spune Cheryl Rezek într-o carte despre mindfulness. Însă mulți dintre noi părem a nu fi prezenți cu adevărat în propriile noastre vieți. Și asta nu doar pentru că funcționăm mai mult pe "pilot automat" în fiecare zi, prinși în rutinele și alerta cotidiană, ci și pentru că ne surprindem ancorați în capcanele minții care lucrează fără încetare, uneori într-un mod detrimental pentru noi - atunci când ruminează la nesfârșit evenimente pe care nu le mai putem schimba... atunci când face proiecții catastrofizante despre un viitor incert...atunci când ne blochează în obsesii obositoare...atunci când ne critică....atunci când... Înscrie-te

Serile de relaxare - Miscare si dans terapeutic

wk_ral.jpgSerile de relaxare - Miscare si dans terapeutic

Serile de relaxare sunt întâlniri lunare în care ne conectăm la lumea noastră interioară și descoperim împreună noi modalități de a ne relaxa și de a ne încărca cu energie pozitivă pentru tot ceea ce ne dorim să facem. Workshop-ul "Mișcare și dans terapeutic" se adresează tuturor celor cărora le place să se relaxeze prin mișcare și dans, dar și celor care vor să experimenteze relaxarea într-un mod dinamic. Încă din cele mai vechi timpuri, mișcarea și dansul au fost limbaje universale de exprimare a emoțiilor și a personalității, prin care oamenii s-au conectat unii la alții și la propriul corp. Înscrie-te

 

Modele explicative ale depresiei

articol_2_modele_explicative_ale_depresiei_2.jpgModele explicative ale depresiei
By Psiholog Florina Pascariu

Din nefericire, depresia este o boală care îi condamnă de multe ori pe oameni să sufere în tăcere. Dacă în articolul anterior am vorbit despre posibile cauze ale depresiei la adolescenți, în acest articol mi-am propus să vă arăt câteva modele explicative ale depresie.

Conform lui Stiemerling și lui Freud, iată câteva dintre ele:

1. Depresia și falsul Sine: Depresia este durerea, care nu mai poate fi reprimată, determinată de pierderea propriului Sine și construirea unuia fals. Lipsa reflectării din partea mamei îl forțează pe copil să fie cu el, cel care o oglindește cu eforturi deosebite pentru a putea satisface nevoia de relație cu ea.
2. Depresia și sentimentul deficitar al puterii proprii: un om devine depresiv atunci când, din cauza insucceselor sau frustrărilor, el se confruntă din nou cu vechiul său sentiment de neajutorare. Ca urmare a anxietății exagerate a părinților și în special a mamei impulsurile copilului de a explora lumea și de a o manipula sunt blocate sau deloc sprijinite prin abandon.

Modele explicative ale depresiei

articol_2_modele_explicative_ale_depresiei.jpgModele explicative ale depresiei
By Psiholog Florina Pascariu

Din nefericire, depresia este o boală care îi condamnă de multe ori pe oameni să sufere în tăcere. Dacă în articolul anterior am vorbit despre posibile cauze ale depresiei la adolescenți, în acest articol mi-am propus să vă arăt câteva modele explicative ale depresie.

Conform lui Stiemerling și lui Freud, iată câteva dintre ele:

1. Depresia și falsul Sine: Depresia este durerea, care nu mai poate fi reprimată, determinată de pierderea propriului Sine și construirea unuia fals. Lipsa reflectării din partea mamei îl forțează pe copil să fie cu el, cel care o oglindește cu eforturi deosebite pentru a putea satisface nevoia de relație cu ea.
2. Depresia și sentimentul deficitar al puterii proprii: un om devine depresiv atunci când, din cauza insucceselor sau frustrărilor, el se confruntă din nou cu vechiul său sentiment de neajutorare. Ca urmare a anxietății exagerate a părinților și în special a mamei impulsurile copilului de a explora lumea și de a o manipula sunt blocate sau deloc sprijinite prin abandon.

Ce spun cercetarile: Depresia la adolescenti

articol_1_cauzele_depresiei_la_adolescenti.jpgCe spun cercetările: Depresia la adolescenți
By Psiholog Florina Pascariu

Așa cum v-am promis într-un articol anterior, astăzi am revenit cu câteva cercetări care identifică unele cauze ale depresiei la adolescenți:

1. Cercetările arată că problemele depresive în adolescență pot fi persistente și recurente și reprezintă o cauză potențială a psihopatologiei și a reglărilor psihosociale sărace în viața de adult.De exemplu în studiul “Evenimente stresante și probleme depresive la tineri”, se specifică faptul că evenimentele stresante ale vieţii dau naştere la probleme depresive în funcție de sensibilitatea adolescenţilor la stres, care este influenţată de o varietate de factori de risc genetici sau ambientali. Unul dintre factorii de risc, ar putea fi depresia parentală, care poate amplifica la rândul ei asocierea dintre o viaţă stresantă şi problemele depresive la adolescent. Prin urmare unul din rezultatele acestui studiu presupune că depresia parentală amplifică efectul evenimentelor stresante asupra problemelor depresive ale adolescenţilor.

Asa va iubesc eu!

copii-relatie-frumoasa.jpgAșa vă iubesc eu!
by psiholog Lavinia Gîtlan

Iubirea a fost, din cele mai vechi timpuri, interpretată, pusă sub lupă, trăită intens sau poate chiar deloc. Artiști, poeți, scriitori, pictori sau simpli oameni  au exprimat acest frumos sentiment în creații proprii, așa cum au simțit. A fost și este trăită conform unor modele observate în copilărie, în familie sau alte medii în care omul a crescut. Pentru fiecare în parte iubirea are propria matrice, propriul ADN, unic în lume. Pe lângă lucrurile materiale, bunuri fizice, lăsăm moștenire credințe, moduri de a acționa și feluri de a iubi.  Da, lăsăm moștenire copiilor noștri un model de iubire, un fel de a arăta ceea ce simțim. Noi, adulții, avem puterea de a influența cum va fi trăită iubirea de copiii noștri.

Doliul in ochii celor mici

shutterstock_142826356.jpgDoliul in ochii celor mici
by psiholog Lavinia Gîtlan

Copiii conştientizează dispariţia unei persoane apropiate şi simt durerea la fel ca şi adulţii. Ei trec prin aceleaşi stagii ale durerii, deşi probabil că le vor depăşi mai repede decât adulţii. Există părinţi care încearcă să-şi protejeze copiii de moarte, de ideea de doliu. Dar e mai bine să fii onest cu copilul în legătură cu propria ta durere şi să-l încurajezi să vorbească şi el despre durerea lui şi despre dorurile care sigur îl vor cuprinde. Copiii în a căror familie are loc un deces, au nevoie de ajutorul adulţilor pentru a depăşi momentul. Dacă intenţionaţi să ajutaţi un copil să treacă cu bine peste perioada de doliu şi peste pierderea suferită, trebuie să înţelegeţi cum simt ei durerea şi pierderea din viaţa lor.